Arab and European Satellites over the Maghreb

Dr. Ahmed Bedjaoui, Maghreb specialist
Infermation and Communication Department
Faculty of Political and Information Sciences- Algiers University-

Since the middle of the ninetieth century, Algeria,
Morocco and Tunisia have been living between the Arab identity
embodied by the Nahda in the Mashrek and the European
cultural influence represented by the French ambivalent colonial
system.

Mainly because they belonged to the French colonial empire, the
Maghrebi people have a long tradition of film goers before becoming
television watchers. The beginning of television reception came in the
late fifties when the three countries of the Northern part of the
Maghreb were still under the French rule. The first transmission
started in 1957 in Algeria, still considered as part of France. Actually,
the launching of local television stations was a response to the
successful propaganda programme developed by the Algerian
Liberation Army through the production of a series of films.
Television appeared in 1962 in Morocco and in 1966 in Tunisia.
Needless to say that the three countries obeyed to the French tradition
of Media state-run monopoly.

Nevertheless, they wanted to create a framework for a sub-
regional Cooperation. As a response to their membership in the
EBU’Eurovision, the three countries decided to create in 1966 the
Maghrebvision. The first shows were aired in 1970 only to come to an
end in 1975 with the conflict on the Western Sahara which caused a
long-lasting quarrel between Morocco and Algeria.

Because it was a colony (while the neighbouring countries were
protectorates), Algeria inherited of a structured regional network that
enabled the regime to achieve in 1974 the unification of the transmitters in
the northern side of the country. 95 % of the territory were covered by the
end of the seventies and the government decided to subsidise half of the
price of the TV sets. This state intervention alfowed 85% of households to
have almost a free access to the national channel. Wishing to display the
image of his socialist ideology to the remotest enclaves of the population,
President Boumediene decided, as early as 1975, to invest in one of the first
attempts (along with India) to use the satellite technology for the coverage

45



of the immense Saharian territory where less than 10% of the Algerians
lived.

The state owned Broadcasting organisation known as RTA
(Radiotélévision algérienne), opted for a transponder on an Intelsat
satellite designed for an indirect fransmission to 14 small local relay
stations on band C. Half of the capacities were used for radio and TV
frequencies and the rest for telephone connections. At that time,
individual reception requested an 11 meter dish. Still used nowadays,
the system is based on 60 local relays, although the signal is sent
through a new generation of satellites like the Newsky NNS 7 on
digital band KU, which allows both direct and indirect transmission
covering the whole African continent.

For instance, the state owned Algerian TV covers with a small
transmitter installed in the Algerian embassy the city of Nouakchott where
half of the population of Mauritania lives. Morocco uses the same device to
complete the coverage of its national TV through satellite.

At the beginning of the eighties, the Maghrebi countries were connected
to the European Broadcasting Union (EBU) through Eutelsat. Additionally
to EBU, Algeria was also connected to the socialist countries of the
IRTOganisation via Interspoutnik.

The French and Arab temptations

Willing to counterbalance the European influence, the countries of
the Maghreb played an active role in the creation of the Arab States
Broadcasting Union. Abdallah Chekroun, the former manager of the
Moroccan national TV was the first General Secretary and Tunis
became the headquarters of the Union. When Arabsat was created,
Abd el Kader Bairi an Algerian TV leader, was appointed in 1982 as
the manager of the project.

After their unsuccessful aftempt to escape from the French
predominance through a sub-regional co-operation, the Maghrebi countries
obviously, opted for the Arab World area as a second circle of a
wansnational framework

That was in 1984 and the Northern Maghreb channels with their
engineers and experts trained in Burope, appeared after Egypt as the most
dynamic and experienced region in the Arab world for producing modern
programmes. The volume of local images reached an average of 44% in
Algena while the manager or the Moroccan RTM confided in an interview
to El Maghrib dated 1985, “my ambition is to produce one daily hour, but
we would need to increase the budget of our television by 400%”,

Who could predict that, with the advent of Arabsat and at the very peak
of their reputation and power, the state-run channels of the Maghreb were

46



going to lose their dominant place and become passive, ordinary consumers
of a strong wind coming from the Mashrek?

The first Arabsat satellite named A2 and launched in 1982 was
used for telephone use as well as for the exchange of programmes
between the state-run channels in the Arab world. Algiers was chosen
to shelter the activities of this centre. The founders of Arabsat were
very respectful of the state monopoly in force in the 22 member
countries.

It rapidly appeared that the technical potentialities of the two first
Arabsat satellites considerably exceeded the exchange of production
Arab capacities. We may as well say that the first Arabsat satellite
have been as costly as of little usefulness. As the Egyptian expert
Hamid Kandil put it very sarcastically, “Arabsat was designed,
produced, launched, supervised and controlled by others. The Arabs
transferred the product, not the process. It the same old story : we
have stolen the Aladdin lamp, but wher the spirit escaped from it, we
proved to be unable to take it back”(1).

Aborted inroads on state-run monopolies
While the governing elites, whatever their ideology or political system,
seemed satisfied with the state-run monopolies, many experts warned them
of the imminence of the invasion of their hertzian space. They advised them
to invest in the creation of new channels, to encourage a dynamic
production policy and to prepare to compete with a national private sector
before having to face the sky channels in a more than dubious battle.
Conscious of their fragility in front of the approaching tide, and in
spite of their reluctance to abandon their monopolies, the three
countries reacted in different manners. Among the three national
channels the Algerian television seemed at the beginning of the
eighties the most structured in term of production capacities.

Algerian experts choose to launch in 1984 a second national
channel which was supposed to stimulate the public service. A few
months before its inauguration, President Chadli cancelled the project
and condemned Algeria to live twenty years later, with a single
channel. Because they were more conscious of the fragility of their
television, Tunisia and Morocco adopted a different approach. Tunisia
was the first country of the region to create a breach in the state
monopoly when it decided to allow the Italian RAI Uno to install
herztian transmitters which in 1989 covered the whole country. Given
the limited number of Italian speaking people, the competition was far
from being fierce.

The real danger could derive from a French speaking channel.
While Algeria was closing an all Algerian gecond channel, the

47



Tunisian government very cleverly decided to launch under a joint
venture agreement with France, a second channel based on the airing
of the French state owned France 2 programmes. As to show the limits
of this opening, the French news were replaced by an official local
bulletin before the entire channel did without the French partner to
become Canal 21. On the 7 November 1992, anniversary day of
President’s Benali take of power, the Canal Horizons Tunisia (a
subsidiary of Canal + France), began its transmission of partly
encrypted programmes. Most of these latter were sent from Paris via
the satellite Intelsat VI before their transmission through the local
network and their reception for the equivalent of 25 USS$. The project
targeted a significant number of 50 to 70 000 subscribers to become
profitable. A few years later, the subscription price and the growing
competition represented by MBC killed the progression of the channel
which never exceeded 20 000 subscribers. This way, Tunisia
discreetly returned to a complete state monopoly control on the media.

In Morocco, the state monopoly on broadcasting frequencies
started to crumble with the end of the exclusivity detained by the
national radio. King Hassan II decided to allow a joint venture (with
the French SOFIRAD and Saudi interests) to launch in the former
international area of Tangier a private radio called MEDI 1.

This channel adopted a certain freedom in its treatment of foreign
affairs. It is still very successful among the Maghrebi audiences
because the two most largely spoken languages in the Maghreb
Arabic and French are alternately used. A few years later, the same
principle was applied to television with the commercial channel 2 M
international that started to transmit in 1988 after SOREAD, a
Moroccan company controlled by ONA, another state institution share
the project with the French first channel TF1 and SOFIRAD. The new
channel was also financially supported by the French Government. 2
M 1 transmitted (through Intelsat 5F3 relayed by retransmitters)
encrypted programmes (mainly French) and produced a few hours of
local unscrambled shows.

Again, M 2 I’s ambition of conquering 90 000 subscribers was far
from being achieved. This situation led the Royal government to buy
back the foreign shares and to transform 2M into state own second
channel. The privileged relations established between the Moroccan
Kingdom and France in the framework of the French speaking
countries organisation, opened the way to TvS Europe in Morocco.
The channel started its transmission in 1984 through a satellite(Ecsl).
The richer received the channel with a big dish and the rest of the
population on the national herzian network. Until TvS covered in one
of its news bulletin G. Perrault’s “Our Friend the King”. King Hassan

48



decided to boycott TvS and to hand the earth network to a less
subversive channel: the Saudi funded MBC.

Canal Horizons made in Morocco an attempt which rapidly failed. The
Canal Horizons Afrique programmes are presently sent via a satellite to the
whole continent. No doubt that the commercial destiny of 2Mi and Canal
Horizons Morocco has been partly undermined by the unscrambled presence
of TvS and MBC.

If Tunisia pretended to make inroads on state monopoly and
Morocco really tried to, what about Algeria? As told before, Algerian
authorities banished in 1983 an attempt made by TV experts to launch
s second channel and initiated the year after a reform of the
Broadcasting system broken into four state companies. The new
organisation resulted in the destruction of the most performing
production facilities in the area and in a growing mediocrity of the

unique channel. The 1988 riots showed the great anger of the
population against the state-run media, especially television.

After the adoption of a pluralist Constitution in 1989 and the
Information law in 1960 which established the freedom of expression
and the right to be informed, the Head of Government Sid Ahmed
Ghozali signed a decree which guaranteed to the private sector a free
access to frequencies for transmitting new channels. The new law was
respected except for state monopoly on Television which is illegal but
still into practice.

The good news is that Algeria has since that period probably the
most independent and offensive print press but also one of the most
mediocre television of the Arab world. “The state television imagined
to accelerate the national unity finally has radically denied the deep
cultural differences which actually shape an integrated society”, says
Lotfi Madani(2).

‘The whole sky for a dish
Meanwhile, the most fortunate citizens among the ruling classes in the

Maghreb had started in 1987 to buy the expensive equipments which will
soon allow them to develop their schizophrenic relation to the Kings and
“Zaims” on the one hand and to the former colonising country on the other
hand. The obscure desire of their desire was in fact embodied in the French
channels which had started transmitting their programmes by satellite. Thus,
the very few could have a free access to other sources of news without
suffering from the language obstacle,

A year later, the 1988 riots that took place in Algeria showed for the
first time the extent of popular discontentment. The failure of the political
system represented by the governing party and its double rejection by the
elite and the poorest people led to a rush towards the satellite dishes. This

49



failure was also felt through the lack of credibility of the official media, “}t
was as if in the collective imaginery, the breach with all forms of archaismg
inevitably meant the access to the new technologies regarded as the
compulsory passage to Modemity”. As a consequence, and “while they had
proved under the socialist rule their inability to find a consensus on the
maintenance of common living spaces, the Algerians associated their efforts
in order to share the price of the expensive equipments necessary for the
satellite reception of foreign news.

A survey led by the governmental CENEAP clearly indicates that
the largest number of the people who connect themselves (for the
equivalent of 50 US$ per Family) to a satellite dish, live in popular
buildings and that every dish is tied to a number that varies from 120
to 300 homes with small re-transmitters in between. Although the
phenomenon was still very new, Lotfi Madani writes that, according
to a Proxima Conseil survey, at least 35 % of the Algerians (9
millions) had between 1988 and 1993 connected their TV set to a dish
antenna(3).

This strong collective movement clearly expressed a claim for
another type of social and political communication. But as Joélle
Stoltz wrote in a article entitled “the Algerian Watch Dallas”, “this
spontaneous form of unionised gathering against the state, his abuses
and failures” is the expression of the meeting between social dynamics
and the lust for technical innovation (4).

Moreover, the Maghrebi regimes managed to 1n51d10usly and
massively transfer the activities related to news, culture and
entertainment to the unique state-run TV channel, as if they wanted to
jail the individuals in their inner space in order to obtain their
allegiance to the official speech delivered every night at eight. The
number of tickets sold in the Algerian film theatres reached 23
millions in 1982 to fall to 11 millions in 1990 and less than one
million in 2003. During that period, 95% of the film theatres closed
their doors.

8ince Boumediene’s death, there was a large consensus about the
failure of socialism and the urgency of introducing deep democratic
reforms: Tent years later, and in spite of its agricultural and natural
vesources, the system was still based on the Party/Nation/State rule
and proved unable to create anything else than corruption. In 1988,
Algeria was confronted to an enormous economic crisis which
sounded like the collapse of the entire puzzle.

The advent of the sky channels took place in this highly
deteriorated climate. The Algerians (but also the Tunisians and
History will later show that Moroccans were in the same mood)

50



who did not believe their national media any longer, with a special mention
for the unique state TV channel, wanted to have access to other sources. I
would like to insist here on the fact that the movement towards the foreign
sky channels responded to a free choice decided by citizens from inside their
society. The term “invasion™ is rather used by the state “apparatchiks” who
prefer referring to “Masses” instead of citizens.

Abdallah Chaqrun, the former ASBU manager compares the
reaction of the three regimes in front of what they regarded as a
dangerous invasion. Tunisia is the first country of the region to pass in
1985 a bill which imposed a preliminary agreement from the
Ministries of Interior and Defence which meant that the dishes were
not available for ordinary citizens. This coercive measure did not
prevent the percentage of equipped households to progress from 5% in
1991 to 39% in 1998. Riadh Ferjani who gives this statistics adds that
two thirds of the purchases were unauthorised. In 1992, the Moroccan
government decided that it would cast a tax of 700 US$ for the
purchase of a dish(5).

Regarding the aftermath of 1988 riots and the rapid dissemination of
the dishes in the popular suburbs, the Algerian authorities decided for a total
“laissez-faire”, which led 60% of the Algerians to receive the sky channels
in 1998 . More confusing adds A. Chaqrun, is the repressive decree taken by
the French government in 1993 which imposed a permit from the local
councils before installing a dish. Aesthetic reasons were put forward to
justify this decision which essentially targeted the emigrates (most of them
Arab speakers) who were trying to connect their sets to Arab channels and
starting from 1997, to the Algerian Canal Algérie which was a simple off-
shoot of the state-run TV. Algerian TV was received in Europe through
Eutelsat. It was soon followed by the Moroccan first and second channels
{2M) and by the Tunisian TV

The attraction/rejection schizophrenia

Contrarily to the Middle East, where only the highly educated elite
could follow English speaking channels, the majority of the Maghrebi have
a good understanding of French, when they are not fluent. On the other
hand, compulsory education had considerably enhanced the percentage of
people who master Arabic. This bilingual situation offered to the Maghrebi
watchers, geographically close to Europe but sharing with the Arab world
the same culture, the possibility to choose between the Arab and the French
channels. At the beginning, four of these latter attracted the majority of the
viewers seduced by a successful commercial model of society. That was a
time when satellites meant modernity and success. Until the invasion of
Kuwait and the war led by an international coalition against Iraq in 1991.

51



In terms of communication this wa said Nur ed Dine Sail, a former
programme manager at Canal + (France) and 2Mi (Morocco), “is the
end of something and the beg nning of a new era...The liberal West
tolerated the American Army to impose a censorship on every image
sent to us by CNN transformed by Bush and Saddam into a sort of
world Media monopoly. Suddenly, war-time communication has
tumned into a non-communication system”.(6)

With the socialist French administration supporting the war against
Iraq, it was as if the European channels started disclosing pain and
awe while they were expected to deliver pleasure and comfort. The
French President Mitterand seemed very irritated by what he
scornfully qualified as the demonstrations of the Maghrebi “street”.
The divorce was inescapable and the majority of the population in the
three countries tried to find heaven under the Arab satellites. In
reference to a 1993 survey carried out in Morocco by Sunergia,
Hassen Smili writes that the state-owned TVM remained far ahead the
other channels, followed by 2M and MBC which already wins 14% of
the audience, the Spanish TVE with 13%,, while Tv5 achieves only
5%, a little more than the Algerian TV (mostly viewed by the
neighbouring populations of eastern Morocco) with 4,6%.(7)

Set up by the Saudi billionaire Cheikh Saleh and first based in
London, MBC was the first satellite channel to achieve a significant
penetration in the Maghreb. Its non-subscription status and its all Arab
programmes combined to a European know how rapidly seduced the
Maghrebi. B. Mostefaoui notes that according to a SOFRES survey
led in 1993, the Arab speaking, the rural and the low-educated
audiences are more represented than in 2M or TVS in Morocco. But
this is also true for the Algerians when we compare MBC to the
French channels. The same survey proves that the French channels
influence has become rather limited to young people and to a small
percentage of the richest families living in the big cities. (8)

The War in Iraq and the media
One of the outcome of the war against Iraq was the global loss
of credibility of the western media. This distrust was confirmed by many
surveys in Europe, but it was felt as a permanent suspicion in the South of
the Mediterranean among the partners of the European Community
Everyone knows that you may distrust TV news and keep on
watching them massively. The audiences of the Maghreb who used to
compare on the one hand the *“infotainment” of the ‘“cathodic™
democracy supplied by the French channels (often based on
confrontations implying their own leading politicians), and on the
other hand the tireless immutable ritual of their King or President’s

52



immense power and activities, these viewers discovered a new brand
of journalists working for MBC : they seemed to combine the
European cleverness and freedom of expression with an Arab anchor
presentation, but also with a deeper insight into Arabs’ concerns.

This combination seems to have nourished the viewers’ alienation
and bicultural schizophrenia as it appears as a perfect compromise
between their reality and the images that they receive from a foreign
environment but delivered in Arabic and a moral monitoring. In fact,
whether they are watching the state-run or the satellite channels, the
viewers develop a strong tendency for a fantasy conception of
themselves. The virtual dividing line could be their relation to the
public sphere when they watch their national TV and to the private
sphere where they express their own choice for a foreign channel.

According to a study led in Algeria and Tunisia, and even if they
spend more time on the foreign channels, a majority of males viewers
watch the evening news on the unique Algerian channel while 60% of
the females prefer staying on the Arab channels. This seems to
confirm that whatever their degree of acceptation or rejection of the
ruling system, their loyalty to the major news journal may appear as a
form of allegiance to the official speech. Consequently, and within the
private sphere, their schizophrenic behaviour finds is founded on a
rejection/attraction relation to the different sources of information.
And thus, as Dina El-Khawaga writes : “the growth of the satellite
channels seems to delight both transmitters and receivers. The states
affect to pretend that the satellite technology is an evidence of their
modemism and political opening..., while the opposition forces see in
these channels an efficient means of expression and public visibility™. (9)

In Algeria however, the Islamic Fundamentalists tried at the
beginning to combat the new satellite channels, or at least to persuade
the population to reject the dishes which were called the
“devildishes”, Except that after the 1991 war against Iraq and before
the parliamentary elections, the Algerian official channel opened its
talk shows and programmes to the leaders of the Islamic Front of
Salvation who suddenly discovered the great advantage of being
media-propagated. When they won and the elections were cancelled,
these same lcaders discovered that overseas, they fascinated many
European Media (mostly represented by women reporters) and that
they were ready to keep them on the air. This way they eontinued to
address their messages to their supporters through what they
considered as the enemy.

On the opposite side, and in order not to openly denounce the rapid
growth of the audience gained by the Arab speaking channels but also
the freedom that the new technology provides, the ruling classes in the

53



Maghreb started to develop a strategy of defence against what they
(and the French) call the cultural invasion. This strategy has a name:
the cultural exception.

In an article entitled Cultural Dependence and Audio-visual
Creation, Yvonne Mignot-Lefebvre denies the concept of the growing
hegemony of the western media on the southern media. She rather
thinks that the new offer on the world market has created an attraction
for new programmes like those produced by Globo in Brazil or
Televisa in Mexico that has led to a revival of the Amerindian roots,
but we can also give the example of the Arab series which fascinate
millions of watchers (10). We may also welcome the apparition of a
new “transnational” imaginary and model of visual consumption.

As N. Sail observed, the more our societies open their eyes on
universality, the more we note an aggravation of a frenzy nationalism
which inevitably leads to a more or less quiet schizophrenia. The
nature of the request lies within the repressed different cultural
components that structure the Maghrebi societies.

Therefore, the need is not created by the multiplication of the offer
made by the Arab and western satellite channels but by the call and
recognition that is expressed by any society. The Tunisian searcher
Larbi Chouikha confirms that the choice for images does not go
anymore through the state filter. The request is now formulated and
built in a private sphere (mostly collective however) after conflicts,
negotiations and ., .compromises between different social, cultual and
cultural behaviours. And L. Chouikha to conclude that “the remote
control allows many travels without visa™.(11)

The situstion after the second war in Iraq

After the success met by MBC, a large number of Arab satellite
channels appeared in the sky of the Maghreb. Among those who have
a visible impact on audiences, the Saudi funded ART which recently
acquired the exclusive rights for the African soccer championship and
almost prevented the Maghrebi channels to screen the matches in
which their national teams were involved. A ocompromise was founded
a few days before, but if it happened in the future, the absence of
national teams would be resented as a severe blow to what is still
considered as emblematic for the old conception of sovereignty.

The third channel that for 8 time seemed to attract the viewers
before standing back in the region was another Saudi group Orbit.

"Nilesat and its digital decoder is also present among a small
percentage of the sudience. But the greatest novelty was the intrusion
of the Qatar-based Al-Jazeers in the small circle of all news channels
along with BBC world, CNN and the French LCI. Because she
seemed too flatter the Islamic values ~the ruling elite would even say

54



that it backs Islamic fundamentalism- , Al-Jazeera and its talk shows
rapidly gained a large audience and often at the expense of MBC.
Since it moved from London to the Middle East, MBC is reproached
with programming films which are less in conformity with the Islamic
values and ethics. With the terrorist attacks on New York and the
invasion of Afghanistan, the impact of Al-Jazeera increased again to
become dominant after the invasion of Iraq by the coalition.

One may remember that in spite of massive demonstrations
against the first war in Irk, the Maghrebi had showed a rapid but deep
disappointment after Saddam shameful defeat. Everybody felt that
after the different Arab regimes failures to resist Israel and the West,
the Maghreb’s peoples were willing to move away from the Pan Arab
ideology and that get closer to Europe. At that precise moment, they
wanted through the remote control, to limit their relation with the
Arab World to what the satellite channels would provide in order to
nourish a segment of their cultural identity.

When the USA expelled the Taliban from power, the reaction of the
populations of the Maghreb (who had suffered from terrorists training in this
country) was rather positive. With the second war in Irag, the disaffection of
the people here for the Arab problems were confirmed. Except a small
number of gatherings in Morocco, the rest of the North African cities remain
very quiet, distant, and however attentive to the news coming from the Gulf.
This situation was turned to good account by Al-Arabyia which found
inroads t6 the local audience. From that on, Al-Arabyia which is transmitted
through Hotbird, is sharing the all-news slot with Al-Jazeera which however
remains dominant in the region.

In fact it seems that the most largely viewed programmes are the talk-
shows, especially when they involve participants from the Maghreb or/and
when these talks deal with Istam, fundamentalism and the relations with the
western world. Again we can see here that these channels are nourishing the
<cultural conflict that lies within the unconscious of every individual in this
Arab-Berber land.

Two other channels have lately appeared in the North African sky

« the all-religious Ikra’ launched by Cheikh Saleh and received here
trough Arabsat and Hotbird and the Lebanese Shiite oriented El Manar
backed by Hizbollah. The former is often viewed on Fridays and holy
days, or after the faithful leave the Mosks. The latter is curiously
expanding the Shiite propaganda among a Sunni populanon who
practice according to the austere Malekite rite.

But one must not forget that the Maghreb has lived in the past
under the Shiite Fatimides rule for almost a century. The Lebanese LBCl is
also popular among the young people among those who can afford to have

55



more than one set, since it is regarded as not sufficiently fitted with Islamic
values. .

Since 1997, the state-run Algerian TV has tried to broadcast its
programmes on a satellite channel, targeting the three and a half million
North Africans that live in Europe, through Canal Algérie and the Arab
world with Algerian TV 3 transported by Arabsat. These two channels
proved to be a poor copy of a poor national television that is still devoting
one our a day for the President’s activities. The same can be said about the
Moroccan and the Tunisian channels. 2M seems to be the most largely
Maghrebi channel to be seen in France.

Worried about the loss of influence of the French channels in the
Maghreb and irritated by the presence of Arab speaking channels
coming from the other side of the sea, the French government has
decided to launch an all-news channel which is supposed to compete
with CNN and Al-Jazeera, but without putting the sufficient amount
of money in the project.

But a new kind of satellite channels are appearing on the Maghrebi
sky. They were initiated by Algerian born French citizens. The first
one is Beur TV and although it is supposed to target the French
population originated from The Maghreb, this channel is viewed by
part of the Algerians. The second is Berber TV and its audience exists
within the 10 million people who in Algeria and Morocco speak the
Amazigh, which is the language that the people of North Africa spoke
before the advent of Islam. The third is KTV. It is an all-news channel
based in London and it belongs to Moumen Khalifa the very
controversial billionaire whose financial empire collapsed last year in
Algeria. The common point between theses three channels is that
although they have a European status, they nonetheless address
Maghrebi audiences in a style that blends the European style and the
Middle East Arab touch.

These channels have become a stake in the Algerian internal political
arena and their impact on the April presidential elections in Algeria has
proven to be sometimes crucial. Ali Benflis, the FLN candidate addressed in
one of the regional Berber dialect his electorate from Paris through Berber
TV. That was quite a striking novelty that may have its importance in the
final verdict. Most of the other candidates imitated Benflis and even
President Bouteflika decided (in spite of his opposition to any breach in the
state monopoly on TV and radio frequencies), that one of his last interview
will come through Al Jazeera, without despising however the French-
Algerian channels based in France.

As we may see, the competition in the Information market has certainly
deeply modified the Arab vision on the role of the media as well as their
capacity to counterbalance what some resent as the western “hegemony’-

56



The question is to know whether this change stays on a consuming level or
if it able to enhance the political and democratic vision of the average Arab
viewers. I do agree with my friend Daud Kuttab when he expresses his
doubts “about the “liberal” vision of steady progress towards democracy
through free competition in the Information market”(12).

My conviction is that the Arab societies have changed and that the
Arab media, especially the sky channels, are simply confirming and
accompanying the process. Most of the regimes in the Arab world
have seen the advantage of “instrumenting” the sky channels. They
reinforce what Altermann calls “a real basic identity”’(13) and have
become a privileged space for Media diplomacy. They offer a
momentum of exotic freedom to their citizens knowing perfectly that
most of them will be present at the night ritual show with the King or
President’s activities. The all-news channels play the role that the
print press plays in Algeria : they are free to say or write whatever
they want, but once it is done, everybody returns to its former
occupation and life goes on like a long undisturbed river.

The freedom of the press in the western world is the natural result
of a democratic evolution that has started with enlightenment several
centuries ago. Democracy and the rule of law create the freedom of
the press not the opposite. Therefore, I remain confident that the true
struggle for democracy is to be fought on the political ground with
deep and sincere reforms, with a real desire for free enterprise, for
accountancy and for the emergence of a strong civil society

57



Notes

1. B. Mostefaoui, “La Télévision Frangaise au Maghreb™,
I’Harmattan, Paris 1995

2. L. Madani, ModaLité et usages de la réception télévisée
par satellite au Maghreb », NAQD review N° 8/9 Alger
1995.

3. Op .cit.

4. J. STOLTZ ? Les Algériens regardent Dallas », in «Les
Nouvelles Chaines », PUF, Paris 1993.

5. A. Chaqrun, in «Le Maghreb et le défi de I’image
satellite », ISJ, Rabat 1996

6. N. Sail, « Images, Satellites et Maghreb » in Le Maghreb et
le défi de I’Image satellite, op. cit.

7. . Smili, « Défi international et programmation nationale »
in « Le Maghreb et le défi de I’image satellite »,0p.cCit.

8. B. Mostefaoui, «Les sociétés maghrébines sous
influence », in Naqd op.cit.

9. D. El-Khawaga, «Le Journalisme télévisuel dans le
monde arabe : I’essor d’une nouvelle profession », in
Mondialisation et nouveaux médias dans 1’espace arabe »,
Maisonneuve & Larose, Paris 2003.

10. .Mignot-Lefebvre, Dépendance culturelle et création
audiovisuelle » in Naqd, op.cit.

11. J.P. Bras, Hermeés N° 23-24, Paris CNRS 1999

12. C. Ayad, Middle East : Media Pluralism Via Satellite TBS
11, Adham Center Cairo 2004

13. C. Ayad, op.cit.

ihort bibliography :
Sous la direction de Frank Mermier : Mondialisation et nouveaux
medias dans 1’espace arabe (Art de F. Mermier, L. Chouikha : Les
identités au miroir des temporalités télévisuelles, Maisonneuve et
Larose, France 2003.

Revue d études et de critique sociale N° 8/9 : Médias,
communication et sociétés

Articles : N. Sidhoum : La démonopilsation du secteur audiovisuel
des pays du maghreb, B. Mostefaoui : Les sociétés maghrébines
sous influence, L. Madani : Modalités de la réception télévisée par
satellite en Algérie,Y. Mignot-Lefebvre : Dépendance culturelle et
création audiovisuelle, L. Chouikha : Propriétés et particularités
du champ politico-journalistique en Tunisie.

58



Le Maghreb au défi de I'image satellite : ISJ/FFN Rabat
A. Bedjaoui / Le Maghreb & I’heure des satellites, Hassen
Smihi :Défi intemmational et déficit de programmation
nationale, A. Chaqrun: la loi et I'image satelliteN. Sail :
Images, satellites et Maghreb.
- B. Mostefaoui: La Télévision frangaise au Maghreb,
L’Harmattan, Paris 1999
-~ C. Ayad, TBS 11, Adham Center Cairo 2004

59



