The Press in the Grand Maghreb:
Past and Present

Dr. Abderrahmane AZZI
Institute of Information and Communication

The present study is an attempt to trace the rise, the development, and the
recent presse phenomenon in the Grand Maghreb ™ (Morocco, Algeria, Tunisia,
and Libya). The press in the GM ™), particularly the print media, has witnessed
great social and historical moments, all of which once incorporated into a unified
approach represent the unique characteristics of press in this part of the world. The
press in the GM can generally be divided into major historial periods. The first
period extends from the age of colonialism in the first half of the 19th century until
the thirties of the 20th century. This period was characterized by the introduction
and the growth of colonial papers whether owned by French (or Italian in the case of
Libya) authorities or privately owned by French or European settlers, eventhough
there were between now and then papers which belonged to “local” individuals or
groups (religious or others). The second period starts from the thirties of this century
and ends up when the states of the GM gained independence during the sixties of
this century. This period saw both the continuity of colonial press and the rise of
nationalist press pertaining to different nationalist parties struggling to advance the
cause of independence beginning from the late twenties of the 20th century. The
third period begins at the years of independence and extends to the present time.
This period gave the press new dimensions and functions, among of which the
advancement of government economic, social and cultural policies or what was
called at that time media’s participation in national development.

The method used in this study is descriptive and analytical, briefly combining
historical factors (without being historicity) and current data whenever possible
(without being statistics) of press development in the GM. The shortcomings which
may or have to appear in this study pertain to the difficult nature of the subject and
lack of litterature on press in the states of the GM, eventhough there are some

serious

(*) The term "“Grand Maghreb” is used to include the countries of Morocco, Algeria, Tunisia and Libya. Other
terms which take some cultural historical, and political configurations are often used to describe this part of the
world. For example, the terme ““North Africa”, commonly used in Western media and literature, carries geogra-
phic denotations at the expense of cultural and historical considerations. The term “Maghreb Arabia” (western
Arabia) is used in relation to “machrek Arabia™ (eastern Arabia) and emphasizes cultural bonds among people
in these countries, etc.

(**) abbreviation of Grand Maghreb.

- 93 -



attempts which have been made on press history on each. state apart from the GM
put together such as the studies of Ihaddaden () and Habari @)

The press in the GM, as mentioned, was introduced by Europ_ear_l settlgrs in the
early years of colonialism. That is, the press, as Ihaddaden puts 1t, 1s an imported
phenomenon @), The first newspapers such as Al Mubashir of Algeria (1847),
Al Raid Al Tunisia of Tunisia (1861), and Trables Al Gherb of Libya (1866) were
founded to communicate with the local population on colonial admini'st'ration’s
intentions at that time (the 19th century). Morocco, Algeria, and Tunisia were
under French colonialism for more than a century. Algeria, for instance, was consi-
dered to be an integral part of France for years. The term “Algéme Francaise”
(French Algeria) was common in French literature, particularly during the war of
independence (1954-62). The French influence in these countries even after three
decades of independence (1960-90) still is evident and high. Today, many important
dailies in these countries are published in French; El Moudjahid (320,000 in circu-
lation) @ in Algeria, Le Matin (50,000) ®) in Morocco, and La Presse deTunisie
(30,000) ®. The print media published in Arabic are nonetheless witnissing and not
without difficulty great gains both quantitatively and qualitatively, i.e., A/ Massa
(80,000) M in Algeria, 4l Alam (45,000)® in Morocco, Al Sabah (35,000)® in
Tunisia, and Al Fajr Al Jadid (10,000) (19 in Libya.

The current press system in the GM shares some characteristics of the authori-
tarian press theory. That is, the press, electronic and print, performs functions under
government control and restriction, none of the four countries enjoys press auto-
nomy from government. The little autonomy which may exist applies mainly to
print media, eventhough the current situation including that of Algeria indicates
that there is a tendency for the press to slowly move away from complete govern-
ment control. The private and independent press lacks journalistic traditions and is
subject to political pressures from government and economic restraints from the
social and economic shortcomings of the environment in general.

The GM has moderate level of literacy (above 50 percent) (!1) and newspaper
circulations, except and to some extent that of Algeria, are low (10 to 30 copies of
dailey papers per 1,000 people) (12). The press usually directs itself to the urban elite
which is heterogenous and exhibits different modes of norms, habits, tongues, and
sensibilities, although the electronic media (radio and television) have reached
almost every part of the GM.

A review of literature on internatinal communication shows that there is little
written about the press in the GM. Lowenstein’s survey, known as the Press
Independence and Critical Ability (PICA), gives different appreciations of press
freedom in the countries of the GM. Morocco is ranked among countries that are
free with many controls, Algeria among the countries whose press is controlled with
high degree, Tunisia among countries which have controlled press system with low

d.egr%ez,) and Libya among countries unranked for reasons of insufficient informa-
tion *9),

The Rugh’s classifications of the Arab press (the mobilizing system, the loyalist
system, and the diversity system) are represented in the GM. The mobilizing system,
in Algeria and Libya, is characterized by a high degree of government control over
the press. The press in these countries went through the process of nationalization
during thq qarly years of independence and then became an instrument for govern-
ment policies. The loyalist system in Tunisia makes the press support the

- 94 -



goverment is spitq of the fact that a great part of the press is privately owned. The
diversity system in Morocco insures some degree of freedom in criticizing the
government (14),

The PICA survey can be criticized on many grounds. The survey relies on the
concept of freedom which is a controversial term and presents serious difficulties in
cross-cultural comparison. In addition, the concept of freedom was viewed mainly in
terms of media’s relation to government. That is, the press system is considered free in
so far as such system is not controlled by government whereas journalism practices in
different cultures shows that press control can be excercized by either government (as
in authoritarian states) or corporate and financial interests (as in the Western world).

Rugh’s study, on the other hand, is probably the most extensive and compre-
hensive analysis of the Arab press in general. The author was able not only to des-
cribe thouroughly the different aspects that shaped the development of the Arab
press but to develop a theory which gives the Arab press a unique position in
relation to the existing theories of the press, namely the authoritarian, the liber-
tarian, the communist, and the social responsibility (13, Rugh’s study, however, was
partly simplistic and contains generalities which do not reflect the diversity and the
complexity of the many facets of the press in the GM. I outlined, in a lengthy
review (19) of Rugh’s study, basic critics of Rugh’s approach in terms of form and
content, among of which the dominance of one variable in the analysis of the Arab
press (media’s relation to government) ; the inability to uncover the depth of cultural
bonds that unify regional groups of states within the Arab World such the group of
the GM, the eastern Arabia, the Golf states, etc.; the omission of the Palestinian
press, the simplification of some historical events, etc.

Literature by non-Westerners on press development in the countries of the GM
is skimpy. Thaddaden cites a dozen of studies done on press history in Algeria (17,
most of which tend to be descriptive and historical such as the one conducted by
Zoubir Seif el Islam (8),

The Press in Morocco

The first newspaper appeared in Morocco was a Spanish paper called The
African Liberal which was published in the town of Sebta around 1820. The first
paper in Arabic language A/ Maghrib (Morocco) appeared in 1886. Tafasca notes
that the number of paper appeared in Morocco between 1820 and 1912 exceeded 50
titles, most of them were owned by European settlers and published in French or
Spanish language (19).

Contemporary press which uses modern techniques of journalism in Morocco
goes back to the thirties of this century with the rise of nationalist parties (20), Signifi-
cantly, that modern history can be traced precisely to War World II 1) In 1944, the
Istiglal Party, which led the country to the independence, started its own two
papers; Al’Alam in Arabic and ['Opinion in French. The two papers were
anti-French colonialism and advocated the Arab nationalism in Morocco. The
French-owned company, Mas Group, had few important newspapers which sur-
vived the transition to independence. The two biggest dailies of the company were
La Vigie and Le Petit Marocain. The two papers, according to Rugh, were more
informative than politically oriented and tended to concentrate on local news and
Morocco’s relations with France @2, Tafasca, on the other hand, argues that the two
papers were very loyal to the French administration in Morocco @3),

- 95 —



On attaining independence in 1956, a great nqmber of newspapers reﬂectir}g
different party affiliations appeared. The authorities in Morocco did not interfere in
a significant way to put an end to the openly competing political factions as it
happened in most authoritarian countries. That is, t}_le press could survive the tran-
sition period and keep its diversity. The press legislation of .1958 reflected somewhat
the desire of different political parties to preserve the right and the freedom of
expression 4. Although the press in Morocco enjoys a low degree of control, the
government does exercise restrictions on the press. The government 1n 1.959 suspen-
ded all publications of the Istiglal Party and arrested the ch.le;f editor an'd.the
managing director of Al Tahrir for “an offense against the pollt_lcal and religious
institutions of the Kingdom.” The same incident was repeated in 1965 whe_n the
government suspended La Nation Africaine. The paper was accused of publishing
“an anti-monarchial quotation from a ninettenth-century Egyptian philosopher” @5
during a parliamentary discussion on a press code cancelling the government’s
power to suspend or ban a newspaper. The government in 1971 also baned
La Vigie Marocaine and Le Petit Marocain (owned by a French company) for the
reason that they were against the kingdom.

Today, there are a dozen of dailies in Morocco. Le Matin, a private newspaper,
is the largest newspaper in the country. The dailies in Morocco generally are
privately owned and have a relatively moderate rate of readership. The press in
Morocco can be divided into three types: the pro, the critical, and the anti-
government newspapers.

The pro-government dailies are represented by five dailies: Le Matin and
Maroc Soir, owned by Ahmed Alaoui, a former minister and a relative of the King,
Al Mithag Al Watany and Al Maghrib, owned by Ahmed Osman, the Prime
Minister, and 4/ Anba’, published by the Ministry of Information. The dailies,
critical of the government, are Al 'Alam and ['Opinion, of the Istiglal Party. The
anti-government dailies are A/ Muharrir, of the Socialist Union of Popular Forces,
and Al Bayan (one edition in Arabic and another in French), of the Progress and
Socialism Party. The anti-governement dailies are more likely to suffer from govern-
ment restrictions than others . '

Broadcasting in Morocco generally is governement owned and controlled,
except for the radio station (Midi 1) and a local TV station in the city of Dar Al
Baida. Journalism education in Morocco is offered at the ’Institut Superieur de
Journalisme’, created in 1977. The institute, located in Rabat, offers a two-year
program which is both theoretical and practical ™).

The distribution of Foreign press in Morocco is extensive. The number of
foreign newspapers, magazines, and other periodicals that are distributed in
Morocco today is 1021 titles. Most of this press comes from France (653 titles)
followed by Egypt (74 titles) and then comes Lebanon, Spain, Kuwait, Saudi Arabia,
Italy, Germany (the Western part), England, and Syria. The countries that contri-
bute with less than 10 titles are Qatar, United Arab Emirate, the United States, the
Soviet Union, Purtugal, Holland, and Switzerland. 26), '

(*) The press law in Morocco provides fines and prison for “offenses agrainst the royal family, the public peace, the
moral and unity of the armed forces and police, and external security.”

£ .13 H * . . . . » .
(**) Some theoretical courses include: history of mass communication, mass media law, economics of mass media,

sociology of mass communication, advertising and public relations, tec.; and some practical courses include:
techniques of reporting, editing, photocraphy, etc.

- 96 -



The Press in Algeria

The press in Algeria appeared during the eartly years of colonialism. Ihaddaden
describes different types of press affiliations during the 19th and the Ist half ot the
.twentieth century; a) the official or the government press (French administration)
which was first directed to settlers, soldiers of the expidition, etc. and later to local
population (indigénes) to provide information on government policies, i.e., Al
Mubashir which started in 1847; b) the colonial press which reflected the views of
the French and other European settlers; c) the press of locals (la presse indigeno-
phile) which belonged to local individuals or groups such as 4/ Hag which appeared
in 1893 in the city of Annaba and A/ Misbah which began in 1904 in the city of
Oran; and d) the nationalist press brought about by the rise of nationalist parties
beginning with A/ Ouma in 1930 @7,

The press in Algeria has witnessed significant growth beginning with War
World II @®), This is due to many factors, among of which the development of natio-
nalist press, the increasing number of European settlers, etc. In the 1950’s, there
were eight daily newspapers in the country. The two biggest were La Dépéche Quo-
tidienne controlled by the great land-owner and politician Henry Borgeaut, and
I’Echo d’Alger owned by Vicomte de Serigny, a land owner and businessman. Both
newspapers advocated French Algeria (I’ Algérie Frangaise).

The nationalist movement had only weeklies: Algérie Libre, organ of the
Movement for the Triumph of Democratic Liberties (MTLD), La République
Algérienne, voice of Ferhat Abbas’ Democratic Union for Algerian Manifest
(UDMA), Al Bassair, published by Ulema, the Muslem cultural organization; and
Liberté, an underground paper of the Communist Party 28),

These weeklies became underground when the French administration suppres-
sed them in 1955, as the seven-year for independence was beginning. The National
Liberation Front (FLN), regrouping all nationalist organizations, started publishing
its own paper El Moudjahid in 1956, which was also circulating clandestinely in the
country.

The Arab press, during the colonial period, witnessed many forms of restric-
tions and suppressions and, thus, was not able to flourish and grow. In fact, “a large
group of French settlers living in Algeria gained control of the economic, political,
and cultural life so thoroughly that the Arab press was not able to grow.” 29)

The country got independence on July 5, 1962. During the period between July
and November 1962, a number of newspapers of diverse political orientations and
interests appeared. The National Liberation Front brought to Algiers El Moudjahid,
which was published as a weekly in Tunis; the communist-backed A4lger Republi-
can, banned in 1955, reappeared and the Algerian Peoples’ Party (PPA) started to
publish its organ. This period did not last long. In November 1962, The Algerian
Peoples’ Party and the Communist Party were banned in an important step towards
establishing a one-party system. As a Result, the newspapers of both parties were
forced to close. Between November 1962 and August 1963, the national Liberera-
tion Front reinforced its position in the country and created three newspapers and
ten magazines to spread its political orientation and create acceptable conditions for
the one-party system. In August 1963, the parliament, representing delegates from
the National Liberation Front, proclaimed Algeria a one-party state. As a result, the
press lost its diversity. on september 17, 1963, the political bureau of the National

- 97 -



Liberation Front announced the nationalisation of La Dépéche d’Alger, I’Echo
d’Oran, and La Dépéche de Constantine. At the same time, the Algerian Press
Service (APS) news agency was set up. The only paper which was not affected by th_e
process of natinalisation at the time was Alger-Republicain. The newspaper survi-
ved until June 19, 1965 when a new government was set in place. o ‘

The foreign press, particularly the French, had a wide circulation in Algena_ at
that time (see Table 1). The last decision to organize the structure of tl}e Al_gerlan
press was the creation in January 27, 1966 of a national company (soc1éte Natlonale
d’Edition et de Diffusion) with the objective of monopolizing editions and importa-
tions of all kinds of publications G0,

Table 1

Circulation for French Press in Algeria during the period of transition 1962-1965

Dailies 1963 1964 15.7.65 December 1965
FranceSoir ............. 6.000 13.000 15.500 17.000
LeMonde .............. 7.000 10.050 8.800 9.000
LeFigaro............... 3.500 5.000 3.600 3.600/4.200
Combat ................ 350 350 450 350
Paris-Jour .............. 1.000 1.125 1.350 1.350
Weeklies

Paris-Match ............ 11.000 11.000 12.500 12.500/13.000
France Dimanche ....... - - - 10.500

Salut les Copains ........ - - - 10.500

Jours de France ......... 7.000 7.000 6.500 6.500

Le Canard Enchainé .. ... - - - 6.000
L’Express .............. 1.700 1.000 2.000 3.500

Le Nouvel Observateur .. 1.200 1.100 1.200 2.000

Le Nouveau Candide .. .. 1.800 1.800 1.800 2.300
Marie-Claire ............ - - - 6.500

Medes & Travaux ....... - - - 2.500
Confidences ............ - - - 1.700
IciParis ................ - - - 900
Lui.................... - - - 500
Monthlies

¥ “sction Reader’s Digest . - - - 4.000

C :stellation ........... - - - 4.500

N ‘fm ' December 1965

L’Equipe (daily) ......... - - 3.200 2.400 per week
F-ance Football (monthly) - - - 2.800
Fuotball Magazine . ... .. .. - - - 900
ButetClub ............. - - - 450

{*s unpublished document,

- 98 —



Ihaddaden notes that the press in Algeria since the independence can be divided
into th1:ee periods. The first period 1962-1965 is characterized by a) the creation of
new daily newspapiers owned by the governement such as (Ach.chaab (Peuple) ™) in
1962, El Djoumhouria (Republique) ™ and An.nasr (Victoire) ™ in 1963, and
Alger ce Soir in 1964; b) the nationalization of colonial press; and c) control of
national press. The second period 1964-1976 saw the increasing number of news-
paper circulation in general. The printings of E/ Moudjahid, for example, went from
66,400 in 1965 to 140,000 in 1975. The whole printings of daily newspapers grew
from 113,000 to 227,000 during a ten-year period; and ¢) the third period which
begins from 1976. This period is singled out by the developement of the diffusion of
the press and the increasing awareness of governement officials of the important role
that the press can play in society in general 31, This period saw also the expansion
of electronic media, particulary the use of televison.

There are many social and political factors both internally and externally which
gradually prepared the way for a significant process of change in terms of content
control and media structure beginning with the 1980’s. The well-publicized events
of October 1988 have accelerated the process of historical evolution in the world of
mass media. The law of political association, 1989, has opened the way for a
multi-party system. Hence, the press as a dependent variable has moved to the age
of diversity, particularly in the arena of print media. Today, there are more than
fifty recognized political parties in Algeria, and each party seeks to acquire its own
means of information and communication especially a stable and well-established
newspaper.

The current map of print media reflects basically the significant developments
occuring at the social, economic and political levels. The governement papers
(dailies) are represented by Al Massa (circulation of 80,000), Horizon (260,000),
Al Djomhouria (60,000), and 4n Nasr (65,000). The party papers, although not
regularly published, are very diversified and represented by: El Moudjahid (320,000)
and Ach Chaab (90,000) of the National Liberation Front (FLN), A/ Mongid *** of
the Islamic Front of Salut (FIS), I’Avenir,Mustagbal, and Asalo ™****) of the Assem-
bling for Culture and Democracy (RCD), Al Tagadoum of the Social Democratic
Party (PSD), Al Manbar of the Popular Association for Unity and Work (APUT),
Sout Ach.chaab the Avant-Garde Socialist Party (PAGS), etc. The independent
papers are quiet few, among of which 4/ Khabar, le Jeune Independent.

There are a number of important weeklies in a form of magazine or tabloid
such as El Moudjahid, organ ot the National Liberation Front, Algérie Actualité,
which tends to have liberal stands on economic and political affairs, and Revolution
Africaine which generally takes leftist orientation in the coverage of national and
international events. Revolution Africaine was founded in 1963 to cover Africa’s
struggle for political, economic, and cultural independence. It was established as an
international weekly and the government hoped that it would circulate throughout
French-speeking Africa, but it did not for political and economic reasons. Here, one
can also add the recent competing weekly Hebdo (1990).

The Algerian Press Service (APS) was first established in Tunis in December
1962 as a medium to spread the NLF’s view in the struggle for independence of

(*) in the city of Algiers, (**) in Oran, and (***) in Constantine.
(****) published in Arabic with two full-pages in French.
(*****) published in Berber.

- 99 —



Algeria. On attaining independence, the APS was brought to 'Algeria and started a
telegraphic service, followed in April 1963 by full telex facilities. _Th_e APS distri-
butes in Arabic and French and preserves the monopoly of the distribution to all
media in the country. '

The electronic media is government owned. There is one 'TV channel and radio
broadcasting which comprises four public channels in Arabic (chgnnel 1), Kaber
(channel 2), French (channel 3), and an international channel in many foreign
languages. The power of radio transmission has developped from 780 Kw in .1965 to
7,000 Kw in 1975. The number of radio receivers has increased from one million in
1965 to three millions in 1975 and then to three millions and a half in 1986. As for
televison sets, the number increased from 150,000 TV sets in 1965 to 500,000 in
1975 and to one million and a half in 1986. The government budget set for the
sector of information and communication dramatically favors electronic media as
opposed to print and other forms of communication. The part in the budget (both
the functioning and that of equipment) allocated for TV and radio range from 68%
to 96% of the whole budget dedicated to communication from 1966 to 1984. The
APS agency comes second in importance with a share of about 15%. The print
media comes last and receives only about 5% of the budget during the same
period ¢2),

The new technologies of communication, is affecting dramatically the GM parti-
cularly Algeria in the area of broacasting through satellites. The satellites signals
carring major French TV channels can be captured throughout the northern part of
the GM and the phenomenon of 1.5-meter dishes that sit atop buildings and houses
is apparent in the big cities of Algeria such as Algiers, Oran, Constantine, and
Annaba. It is estimated that 1 in every 4 families is linked to a French TV channel
or many French TV channels such as La 5, 6, 2, and Canal + through satellite
broadcasting. The cultural and social impact of these signals can only be devastating
eventhough studies on media’s impact on the general audience are lacking.

The circulation of foreign publications, particularly French publications, in
Algeria is significant. The economic crisis created by cuts in oil prices has affected
somewhat the availability of imported publications beginning with. 1985. (see
Table 2 on foreign press in Algeria during recent years). ’

Journalism education was thought immediately after the independence at the
Higher National Institute of Journalism (Ecole Nationale Superieure de Journa-
lisme), 1964. The institute was integrated in 1978 with the Institute of Political
Science to form the Institute of Political Science and Information (ISPI). The two
institutes were separated again in 1984 and journalism training is offered today at
the institute of Information and Communication (ISIC). The program of study tends
i0 - ¢ *heoretical and closer to political science than to journalism field 33

- 100 -



Dailies

L’Equipe
L’Humanité
Libération
Le Monde
Le Matin

Al Chark Al Awsat (Middle East)

Al Quabas
Okath

Weeklies

Le Canard Enchainé
Femme d’Aujourd’hui
France Football
Nouvel Observateur
PTF

Al Mustagbal

Qul Al Arab

Monthlies

Femme Branique
Maison Marie Claire

Le Monde Diplomatique
Mondiale

Science et Vie

Al Arabi

Al Jil

Iftah Ya Samsam
Manar Al Islam

(*) unpublished document.

Table 2

Foreign Press in Algeria
(By number of imported copies)

Country of origin

France

pup. in London
(Saudi Arabia)

Kuwait
Saudi Arabia

France

Liban
Saudi Arabia

France

Kuwait

Pub. in Syprus
(Palestinean)

The Press in Tunisia

1983

8.000
3.000
4.000
4.000
27.000

5.500
20.000
10.000
15.000
27.000
15.000

6.000

7.000
5.000
4.500

25.000

12.000

25.000

5.000
2.000
3.000

1985

7.000
3.500
7.000
13.000
20.800

6.300
25.000
17.000
17.700
40.000
15.000

7.500

10.000
7.000
6.500
25.000
12.000
25.000

15.000

20.000

3.000

1986

4.000
10.000
4.000
5.000
18.000

4.000
1.500
10.000
7.000
30.000
8.000

4.500

20.000
25.000

20.000

1.000

1987
2 nd sem.
1.500
500
8.200
25.000

2.000
2.000
3.000

6.000
5.000
10.000
3.000

4.000
10.000
30.000

10.000

1988

3.000
500

19.000

3.000
4.000
2.000

3.000
10.000
8.000
7.000
9.000

4.000

20.000
15.000

15.000
10.000
3.000

The history of Tunisian press goes back to 1818 when the first newspaper A/
Ra’id Al Tunisia was established 34. The press of French and other European
settlers witnessed substantial growth during the late 19th century. Here, one can cite
Journal- Tunis (1889), I'Independent Tunisien (1884), Le Kara Kouz (1884), and_Le
Réveil Tunisien (1886). There were some important papers which defended clairly
the interests of the colons in Tunisia such as /’Annexion (1892), La Tunisie
Frangaise (1892), and Le Colon Frangais (1912). There were also in the same
context papers which reflected the views of French settlegs called_at the time
“Franco-Tunisien” and which lasted for a significant period of time such as
I’'Observateur Tunisien (1889) and La Dépéche Tunisienne (1889). La Dépéche
ceased to appear only in 1962 G3),

- 101 -



e

The nationalist press advocating the independence of Tunisia appeared during

~ the thirties of this century. Rugh notes that Habib Bourguiba started new era of

Tunisian press by publishing ’Action Tunisienne in 1'932. which advgnced the
doctrine of independence by mean of negotiation. The n_atmahst press, unlike t-ha_t of
Algeria and Morocco, did develop during the period gf French ‘colomahsm
(1881-1956) primarily because of a significant group of middle-class 1nte11ectu:als
could-maintain contact with the eastern Arabia (Middle East countries). The natio-
nalist press, however, was not allowed to flourish, it was “contrplled, ceps_ored, and
restriced by the French administration.” For example, [’Action T_umsz_enne was
forced in 1933 to close along with other nationalist papers. The patlonal}st papers
lived a long period of instability because of French intervention in its functions G6),

There were during the era of independence (1956) many types of papers; natio-
nalist, colonial, and imported. The paper I’Action became an organ of the ruling
Destourian Socialist Party along with AI’Amal paper. Few colonial papers survived
the transition period of independance. The leading French-Language paper, La
Dépéche Tunisienne, was forced to close in 1962 for economic reasons.

The press in Tunisia during the time of Bourguiba (1956-1987) was loyal to and
supportive of the government despite the fact that it is generally privately owned. It
tended to be passive in its language, sensative to the political environment, and did
not criticize the basic tenets of national policy and personalities at the top of the
government. That is, the press in Tunisia had little diversity. As an editor put it at
that time with some exageration: “the newspapers are so similar that they might as
well be nationalized.”

The press in Tunisia, according to its code, was free, but that freedom was
limited in order to “protect society from anything injurious to tranquility, security
and public order” 37, and “to protect the state and the constituted agencies of
government against anything liable to cause foreign or domestic desorders.” The
government has used the above argument to suspend or close a newspaper. The
private press exercised self censorship and for that reason, the governement did not
need to control private newspapers through its political agents or through press law.
Private newspaper took policy statement made by the governement officials as a
guide in their writings. The government, on the other hand, tended to establish good
relationship with newspaper personnel and, sometimes, praised these newspapers
for ““balance” and “objectivity” in reporting events.

.Genera‘lly, private newspapers were more “likely to criticize government
services which the general public finds deficient, and print stories which put specific
governement officials in a negative light” 8. In 1971, the government suspended

the Communist Party organ along with other papers of opposition parties, putting
an end to party papers in Tunisia.

The press in Tunisia since 1987 is witnissing some relaxation as the country is
moving gradually toward a multi-party system. There are two government
newspapers in Tunisia, Al ‘Amal and I’Action and three private newspapers.
Es Sabah was the most critical newspaper in the country before 1971. It supported,

for a !ong time, the rebel secretary general of the Neo-Destour Party for his
reforming program.

. The map of Tunisian magazines and periodicals is wide indeed. The weeklies
include Al Sabah Al Ousboui, Assada, Al Sour, Al Ousbou Al Mosawar, Le Temps

- 102 -



Hebdomadaire, and La Presse Sport. The bi-monthlies include Al Rabat. The
monthlies and other periodicals include Nissa, Ayam Jerba, AlJil Al Ajyal 69,
Cetime, Revue Tunisienne de I’Energie, Reflets Portuaires, etc 40),

The Tunisian press agency as well as TV and radio with its regional stations in
Sfags and Al Monstir are government owned. There are actually many French
companies which seek to open private TV and radio channels in Tunisia. The same
pattern occurs also in the world or print media and advertising. The presence of
foreign press in Tunisia is extensive. This includes most of the well-known French
dailies and magazines. Other papers and journals come from Saudi Arabia, Kuwait,
the Soviet Union, England, Lebanon, Egypt, Syria, China, Algeria, etc. 4D,

The press in Libya goes back historically to the late 19th century. The first
paper Trables Al Gherb appeared in 1866. The references dealing with press
development in Libya are very rare. However, one cannot exclude the fact that the
Lybian press followed a pattern similar to that of most other countries of the GM.
That is, the press introduced by the Italian settleres became the instrument of the
nationalist movement beginning with the thirties of this century. The country after
the independence (1952) was ruled by a monarchy until 1969 during the time of
which the new regime took over all means of information in the country. The press
circulation in Libya is very limited (64,000) in 1976 ¥2. Among the important
dailies Al Fajr Al Jadid and Al Ray published in the capital of Tripoli. TV was
introduced only in 1968. Today, there are about 500,000 radio receivers (1986) and
235,000 TV sets (1987) in the country “3),

The overview of press development in the GM can provide some basis for
comparison which puts such press in a new light in relation to other systems of
communication in the world arena.

The press in the countries of the GM followed a similar pattern of historial
development. The press was first introduced by European settlers during the early
period of colonial period. Then, the press was used by the nationalist parties to
advocate independence during the thirties, the fourties, and the fifties of this
century. Then, the press became a government tool to propagate economic, social,
and cultural programs beginning with the first years of independence. Many social,
economic and cultural factors both internally and externally have led the press,
particularly the print media, to move toward a system of diversity reflecting different
views that characterize political arena. This has been materialized during the 1980’s
in the type of party press and to a lesser extend independent privately-owned press.

The press system in the GM does not theoretically fit with the authoritarian press
theory nor with the communist or the libertarian press theories. Here, one can suggest
a type of theory which can be called the nationalist press theory, a theory which
reflects a historical position of new emerging nations striving to preserve their own
identity and occupy its place in the world economic and political system. The fact that
the press especially the electronic media is government owned and controlled does not
make it necessarily authoritarian for the national considerations of interests and pride
tend to override particular privileges and benefits of a political class which happens to
be in power. The authoritarian press system as it has developed during thp 16th and
the 17th century in Europe was closely linked to the personality of the King and his
circle and national dimension was not apparent during that time. This is probably one
reason which led to the decay ot the Kingdom institution and the rise of the libertarian
press system beginning with the 18th in Europe.

- 103 -



The press in the GM also is characterized by the phenomenon of bilingualisr_n
(Arabic and French). The press prints or broadcasts in both Arabic and French. T.hls
inhereted historical fact can only have significant cultural consequences which
hinder the nation’s ability to preserve and develop its own identity *) and can distort
communication in the nation in general. .

The press infrastructure is moderately develops:d in the_: GM. The ambitious
economic programs set up by the countries of Algeria and Libya during the 1970"s
have given these two countries some advantage in the area of media’s basic
structure, i.e., communication stations, printing house, etc. Nonetheless, the
countries of the GM invested basically in the field of electronic media for many
reasons among of which the existence of a significant rate of illiteracy and the
possible fear ot the power that the print media may have in changing people’s
ititudes and behaviors in general (see Table 3).

Table 3
Communication Data in The GM

Variable Marocco Algeria Tunisia Libya

: Country | 19760 | 1986("*") | 1976 1986 1976 1986 1976 1986

TV sets 522.000 | 1.2mIn | 525.000 | 1.5mln | 208.000 | 500.000 | 10.000 | 235.000

198" (1987) | (1975) | (1987
Radio receivers 1.5mln 3.0min 3.0min | 3.2min | 810.000 | 1.1mln | 110.000 | 500.000
Number of daily
papers per 1.000
people 12 13 (1977) 23 30 26 10
Telephones in use 325.000 | 325.000 | 297.689 | 819.000 | 144.116 | 291.000

(1978)

(*) Psychological studies have shown the significant relations between the processes of acquiring a language and the
development of one’s own identity.

(**) In the World Almanatic, News paper Enterprise Association, Inc. New York, 1982, pp. 515-585.

(***) In the World Almanatic, An Imprint of Pharos Books, A Scripps Howard Company, New York,
1990, pp. 686-760.

(****) mln = million.

The press in the GM tends to be concentrated in the big cities of Rabat, Dar Al
Baida, Oran, Algiers, Constantine, Tunis, and Tripoli. The regional press is rare or
non-existent. There is little exchange between and among the countries of the GM
in terms of print media, radio and TV programs, etc. The reader in any of these
countries knows little about the happenings in other countries in spite of the fact
that these countries share a common historical and cultural heritage. The expe-
rience of Maghreb Vision (during the 1970’s) which linked Morocco, Algeria, and

Tupi_sia in relation to TV coverage of some sport and cultural events did not last for
political reasons. -

- 104 -



The current trend of the press in the GM is moving toward a system of diversity
open to regional exchange among the countries of the GM. The relation of this press
with the external world will be characterized by serious competition between the
Arabo-Islamic culture generally reflected in the press published or broadcasted in
Arabic and the Western mode of culture generally portrayed in the press that
appears in French language. The first type is historically linked to the Arab and the
Moslem world while the second tends to be influenced by the Western type of
society in general. There is certainly a great need for further studies on the structure.
the content, the audience, and the effect of the media in the GM in order to provide
a more comprehensive understanding of the media in this important of the world.

Table 4

Daily Newspapers the Grand Maghreb

COUNTRY:

VIOROCCO: of v 1979 () FirstPub.

Al Muharrir (the Liberator Arabic 40.000 1971

Al’Alam (The Flag) Arabic 45.000 1944

L’Opinion French 45.000 1965

Le Matin French 50.000 1971

Maroc Soir French 35.000 1971

Al Anba’ (The News) Arabic 07.000 1963

Al Mithagq el Watani (The National P) Arabic 05.000 1976

Al Maghrib (Morocco) Arabic 08.000 1978

Al Bayan (The Dispatch) Arabic 02.000 1972

Al Bayan French 05.000 1972

ALGERIA 1976 1989 %)

El Moudjahid (The Rebel) French 150.000  320.000 1956
Al Chaab (The People) Arabic 40.000 90.000 1962
Al Nasr (The Victory) Arabic 35.000 65.000 1963
La République French 40.0000 1963
Al Massa (The evenning) Arabic 80.000 1985
Horizon (Horizon) French 260.000 1985
TUNISIA:

Al Sabah (The Morning) Arabic 35.000 1950
La Presse de Tunisie French 30.000 1939
L’action French 27.000 1932
Le Temps French 20.000 1976
Al’Amal (Action) Arabic 27.000 1957
LIBYA:

Al Fajr al Jadid (The New Dawn) Arabic 10.000 1972
Al Ra’y (The Opinion) Arabic 06.000 1973
Al Jihad (The Holy War) Arabic 05.000 1973

(%) in Rugh, pp. 10-104.
(**) in Brahim Brahimi, p. 28.

- 105 -



NOTES

(1) Zahir Thaddaden, Histoire de la Presse Indigéne en Algérie, ENAL, Alger, 1983.
(2) Habari Kebir, La Presse Nationale Depuis I'Indépendance, ENAP, rapport 1982,

(3) Zahir lhaddaden, “Evolution de la presse écrite en Algrérie depuis I'lndépendance”. Revue Algérienne de la
Communication, n* 3, mars 1989, p. 10.

(4) in 1989, see Brahim Brahimi, “Information Regionale et Presse Régionale en Algérie,” Revue Algérienne de la
Communication, n* 3, Mars, 1989, p. 28.

(5) and (6) in 1979, see William Rugh, The Arab Press, Syracuse University Press, New York, 1979, pp. 7-104.
(7) in 1989, See Brahim, p. 28.
(8), (9), and (10) in 1979, see William, pp. 73-104.

(11) and (12) in The World Almanatic, An Imprint of Pharos Books, A Scripps Howard Company, New York,
1990, pp. 686-760.

(13) Ralph Lowenstein, “"Press Freedom as a Barometer of Politicat Democracy.” in H.D. Fisher and J.C. Merrill,
Internatinal & Intercultural Communication, Hastings House, Pubhshers, New York, 1978, pp. 1424 143,

(14) in Rugh.

(15) Siebert, Fred S ; Peterson, Theodore; and Schramm, Wilbur, Four I'heories of the Press, Umversity of Hlinois
Press, Urbana. Chicago, 1979.

(16) 169 . 1989 o -j._»}_ISi‘ 58 saall gﬂlﬁ‘m ag, r:\._,j Q,JL.J&%EJS:‘JQZ -&_ﬁﬁjlbwi'v\')?)“wéﬁ )
183 ~

(17) Zahir lhaddaden, La Presse Musulmane Algerienne de 1839 a 1930, ENAL.. Awger. 1986, pp. 17-23.
(18) 1985, 5 > aahell ppuall byl sl 0 5040 30 20 1alppdy 515 3 lmadl g 50 L LY i i

911 Lo 19840 b 8y 5t e i e &y Bloall Sy ol Yo sl SV Y S Ko e

20) 11 IS

(21) Rugh.

(22) Ibd.

(23) 4. o K aa

2hH 14 e N

(25) Rugh.

(260) 7. o Sl unl

(27) Zahir Ihaddaden, La Press Musuimane, pp. 11-13.

(28) Rugh.

(29) Rugh.

(30) Rugh.

(31) Zahir Ihaddaden, “*Evolution du......", pp. 21-22.

(32) in Brahim Brahimi, p. 27.

(33) For a longthy description of the program oftered at the institute scc . L ¥ e e S0
S0 15 BU I el S sl W e 8 ety e X s v..d SrE Ayl &_._.‘ o J;‘Lnj

P99« o'ae 1T
(34) 1n Rugh.

(33) Mohamed Hamdane “Historique de la Presse in Tunsic.” Revue lunisienne de C icati .
Jan.-June. 1986, pp. 165-172. ! e ¢ lunisienne de Communication, n° 9.

(36) in Rugh.

(37) in Rugh.

(38) Ibid.

(39) 1980 « 9« JlasW Zs o AL L 1985 L e Wy s G Ay byl o

(40) “Présentation des périodiques en langue Frangaise parus ¢ S ant |’ S .
T gaise parus en Tunusie pendant 'annee 1983 cvue Tunisienne
de Communication, n° 9. p e 19837 Revue ‘Tunisienne

(41)sec. 89 o 1987 . 12 suadl . JLadYl polad A g Ul L s el By ) W)y it
(42) in The World Almanatic, 1990, p. 557
(43) Ibid.

- 106 -



	Page LES ANNALES DE L'UNIVERSITE D'ALGER  N° 6 PREMIERE EDITION  . 
	Couverture Avant
	Couverture Intérieure
	Page 
	Page 
	Page 
	Page 

	SOMMAIRE
	Page 
	Page 

	L'IMAGINAIRE CHEZ IBN ARABI ET WILLIAM BLAKE
	Page 
	Page 
	Page 9
	Page 10
	Page 11
	Page 12
	Page 13
	Page 14
	Page 15
	Page 16

	IMAGES DE SOI ET  IMAGES DE L'AUTRE : LES PROBLEMES EPISTEMOLOGIQUES DES ETUDES D'IMAGES DE L'ETRANGER
	Page 
	Page 
	Page 19
	Page 20
	Page 21
	Page 22
	Page 23
	Page 24
	Page 25
	Page 26
	Page 27
	Page 28
	Page 29
	Page 30
	Page 31
	Page 32
	Page 33
	Page 34
	Page 35
	Page 36
	Page 37
	Page 38

	L'UNIVERSITE ALGERIENNE A LA RECHERCHE D'UNE PHILOSOPHIE
	Page 
	Page 
	Page 41
	Page 42
	Page 43
	Page 44
	Page 45
	Page 46
	Page 47
	Page 48
	Page 49
	Page 50
	Page 51
	Page 52
	Page 53
	Page 54

	L'EVALUATION EN EDUCATION PHYSIQUE ET SPORTIVE : COTATION ET NOTATION
	Page 
	Page 
	Page 57
	Page 58
	Page 59
	Page 60
	Page 61
	Page 62
	Page 63
	Page 64
	Page 65
	Page 66
	Page 67
	Page 68

	Page L'IMMIGRATION POLITIQUE ET INTELLECTUELLE 
	Page 
	Page 
	Page 71
	Page 72
	Page 73
	Page 74
	Page 75
	Page 76
	Page 77
	Page 78
	Page 79
	Page 80

	LANGUE NATIONALE ET LANGUES DE COMMUNICATION
	Page 
	Page 
	Page 83
	Page 84
	Page 85
	Page 86
	Page 87
	Page 88
	Page 89
	Page 90

	THE PRESS IN THE GRAND MAGREB : PAST AND PRESENT
	Page 
	Page 
	Page 93
	Page 94
	Page 95
	Page 96
	Page 97
	Page 98
	Page 99
	Page 100
	Page 101
	Page 102
	Page 103
	Page 104
	Page 105
	Page 106

	PSYCHODYNAMIC THEORIES OF DEPRESSION : A REVIEW OF THREE DIFFERENT MODEL
	Page 
	Page 
	Page 109
	Page 110
	Page 111
	Page 112
	Page 113
	Page 114
	Page 115
	Page 116
	Page 117
	Page 

	حوليات جامعة الجزائر العدد 6 : 1991-1992 الجزء الأول
	Page 
	Page 

	الفهرس
	Page 3
	Page 4

	تقديم
	Page 5
	Page 

	كلمة العدد
	Page 7
	Page 

	القيم الإجتماعية في المجتمع الجزائري : دراسة مسحية
	Page 9
	Page 10
	Page 11
	Page 12
	Page 13
	Page 14
	Page 15
	Page 16
	Page 17
	Page 18
	Page 19
	Page 20
	Page 21
	Page 22
	Page 23
	Page 

	تقويم إصلاحات التعليم العالي بين النفوذ السياسي و مطالب البيداغوجيا ذات السمة
	Page 25
	Page 26
	Page 27
	Page 28
	Page 29
	Page 30
	Page 31
	Page 32

	الأصالة و البحوث اللغوية الحديثة
	Page 33
	Page 34
	Page 35
	Page 36
	Page 37
	Page 38
	Page 39
	Page 40
	Page 41
	Page 

	منهجية تدريس علم الإقتصاد في ضوء التغيرات السياسية
	Page 43
	Page 44
	Page 45
	Page 46
	Page 47
	Page 48
	Page 49
	Page 

	فرضيات عمل و تأمل إنطلاقا من مفاهيم إقتصادية ذات أصل عربي متبناة من قبل لغات أوروبية ، اللغة الإيطالية ودورها في هذا الميدان خلال القرون الوسطى
	Page 51
	Page 52
	Page 53
	Page 54
	Page 55
	Page 56
	Page 57
	Page 58
	Page 59
	Page 60
	Page 61
	Page 62
	Page 63
	Page 

	مساهمة الإعلام في بناء وحدة المغرب العربي الكبير
	Page 65
	Page 66
	Page 67
	Page 68

	دور الإعلام في تشكيل الرأي العام
	Page 69
	Page 70
	Page 71
	Page 72
	Page 73
	Page 74
	Page 75
	Page 76

	التأثير التربوي لوسائل الإعلام و الدعاية الجماهيرية
	Page 77
	Page 78
	Page 79
	Page 80
	Page 81
	Page 82
	Page 83
	Page 

	إدراك الطلبة أسباب ضعف الدافعية للدراسة
	Page 85
	Page 86
	Page 87
	Page 88
	Page 89
	Page 90
	Page 91
	Page 92

	روحي الخالدي و صورة عن جهوده في النقد الأدبي و الدب المقارن
	Page 93
	Page 94
	Page 95
	Page 96
	Page 97
	Page 98
	Page 99
	Page 100

	المساجد الزيانية بتلمسان عمارتها و حضارتها
	Page 101
	Page 102
	Page 103
	Page 104
	Page 105
	Page 106
	Page 107
	Page 108
	Page 109
	Page 110
	Page 111
	Page 112
	Page 113
	Page 114
	Page 115
	Page 116
	Page 117
	Page 118
	Page 119
	Page 120
	Page 121
	Page 122
	Page 123
	Page 124
	Page 125
	Page 

	الحرب الليبية - الأميريكية 1801-1805
	Page 127
	Page 128
	Page 129
	Page 130
	Page 131
	Page 132
	Page 133
	Page 134
	Page 135
	Page 136
	Page 137
	Page 138

	غلاف الكتاب


